Lena Ålander

Porträtt kvinna.
Vem är du och vad arbetar du med privat?

Jag började som jympaledare 1987 i Stockholm. Genom åren har det blivit många olika intensiteter inom Friskis. I Sollentuna har jag varit ledare sedan 1991 från och till. Då flyttade familjen till Sollentuna. Vi har tre vuxna barn varav två bor hemma. Tidigare jobbade jag med IT men hoppade av mitt stressiga arbete. Numera leder jag Medicinsk Yoga, MediYoga och jobbar med hälsoprodukter. Jag är anställd på Friskis Sollentuna på deltid och är bland annat ansvarig för seniorträningen dagtid.

Varför brinner du för just den träningsformen som du är teamledare för?
Både Jympa soft och bas är väldigt roliga intensiteter mycket tack vare våra härliga motionärer som ofta har åsikter. För mig är det också viktigt att jympan är skonsam. Yogan är helt underbar, med både lite styrka, mycket rörlighet och skön avslappning. En vila från vår ofta stressiga vardag.

Vad leder du för pass själv?
Jag leder Jympa soft, Jympa bas, Yoga soft och Yoga. Jag är också utbildad till Tränare i gymmet och leder pass i gymmet.

Vad vill du åstadkomma med din ledarstil?
Jag vill ge motionärerna en rolig stund med många leenden så att de gärna vill jympa igen. Träningsglädjen är viktigast! När det gäller Yoga är målet att det ska kännas behagligt och få deltagarna att slappna av.

Hur väljer du din musik?
Jag letar och lyssnar, letar och lyssnar, väljer bort och väljer. Jag lägger väldigt mycket tid på musikvalet. Jag vill försöka variera musiken mycket så att passet blir omväxlande med olika språk och musikstilar.

Vad gör dig glad?
Jympa till bra musik och gulliga motionärer gör mig jätteglad. Resa med familjen, sol, trädgårdsjobb, bollsport, är annat som gör mig glad. Att få åka till landstället i Skåne är toppen.

Hur tränar du när du inte leder pass?
Jag gillar att styrketräna och tycker att det är ett jättebra komplement till jympan. Vintersporter och friluftsliv gillar jag också liksom golf och att paddla kajak på sommaren.

Vad är ditt råd för hur man kommer igång med sin träning och hur man fortsätter?
Först behövs ett beslut – ”Nu ska jag börja träna”. Bästa sättet att komma igång med sin träning efter beslutet är att försöka välja det som är kul och som passar kroppen. Sedan kan det vara både kul och bra för kroppen att prova lite olika träningsformer under vägen.