New Page 1

Tiina Øye

Kvinnoporträtt

Vem är du och vad arbetar du med privat?
Jag är en helhjärtad Friskis-fantast med världens roligaste jobb: Träningsansvarig i vår förening, F&S Sollentuna.  Att få kombinera mitt största intresse och ett jobb är  ett resultat av ett långt engagemang i föreningen, ett par år friskvårdsstudier, ett medvetet yrkesomval samt en del tur i livet.

Varför brinner du för just den träningsformen som du är teamledare för?
Som Träningsansvarig brinner jag för alla träningsformer men närmast mitt hjärta brinner självklart de träningsformerna som jag är utbildad till att leda: Indoor walking för den fantastiska träningseffekten, jympa för glädjens och mångsidighetens skull och core för att den ger grunden till all trygg och effektiv träning.

Vad leder du för pass själv? 
Just nu leder jag Indoor walking och jympa.

Vad vill du åstadkomma med din ledarstil? 
Jag vill visa att all träning verkligen kan vara både roligt och effektivt.  Att inspirera motionärerna till att våga utmana sig själva och sina gränser och ta ut den maximala nyttan av träningstimmen är lite utav min ”mission”.  

Hur väljer du din musik?
Jag lägger väldigt mycket tid på att hitta bra och varierande passmusik. Musiken ska först och främst locka fram känslan i rörelsens – tungt, roligt, lätt, högt, lågt, starkt, intensivt, busigt, jobbigt etc. – men lika viktigt är att jag som ledare inspireras av låtarna så att jag kan hålla min egen energi och glädje i topp under hela passet.

Vad gör dig glad?
Jag blir glad av väldigt många saker men i Friskis-sammanhang är det självklart alla underbara, svettiga och endorfinfyllda möten med våra fantastiska medlemmar.

Hur tränar du när du inte leder pass?
Jag älskar att vara ute och under vinter gäller det att åka skidor eller skridskor och andra årstider blir det cykling. Som ett mycket effektivt sätt att hålla konditionen utanför IW-säsongen kör jag också en hel del pulshöjande stavgång och intervallträning med stavarna.  

Vad är ditt råd för hur man kommer igång med sin träning och hur man fortsätter?
Hitta en träningskompis för en gemensam träningsplanering, för att uppmuntra varandra och dela glädjen av framsteg med. Testa gärna olika träningsformer för att hitta dina absoluta favoriter, ha roligt och OBS! kör inte för hårt i början.