Juliette Agzamo

Vem är du?
- Jag har jobbat som PT i några år och träning är min stora passion. Tidigare har jag hållit på mycket med dans och fotboll men tvingades sluta på grund av en knäskada. Nu fokuserar jag på styrketräning.

Vad kan du bidra med på Friskis&Svettis Sollentuna?
- Jag vill vara en frisk fläkt som får andra att tycka om träning. Träning handlar om att må bra på alla plan. Dessutom vet jag att många inte vågar träna i gymmet eftersom de tycker att det känns läskigt. Jag vill få unga tjejer att börja styrketräna. 

Hur kan ett träningspass med dig som PT se ut?
- Passen brukar vara väldigt individuella och skräddarsydda, men ett typiskt pass med mig innehåller mycket cirkelträning. Vi tränar mycket styrke- och basövningar och jag har alltid med bålträning. Som avslutning kör vi pulsträning.

Vad är det vanligast att de som tränar med dig vill ha hjälp med?
- Jag tränar personer på alla nivåer. Ibland är det idrottsspecifikt och nu tränar jag exempelvis en tjej som tävlar i svenska roller derby-landslaget. Det kan även vara alltifrån rehabilitering till fettförbränning eller enbart styrketräning. 

Hur är det att träna med dig?
- Tufft, roligt och nyskapande! Jag gillar att komma med någonting nytt varje gång och hitta övningar som de som tränar med mig tycker är roliga. Dessutom tycker jag om att skoja.

Vilket är ditt bästa träningstips?
- Att lära sig baslyft. Exempel på det är marklyft, knäböj och bänkpress. Dessa är helkroppsövningar som är funktionella och sätter igång varenda muskel i kroppen. Ett annat tips är att inte glömma bort core-muskulaturen. Börja gärna varje pass med plankan för att aktivera bålmusklerna. 

Varför är det bra att träna med en PT?

- Träning är för hela livet. En PT gör en helkroppsanalys för att hitta dina svagheter och ger dig en bra grund att bygga vidare på. Det handlar om att finna glädjen i träningen.
En kvinna i träningskläder.