Linda Lagerqvist

Vem är du?
- Efter att ha jobbat med pedagogik i tolv år har jag nu ändrat inriktning och utbildat mig till PT och MammaMagetränare. Innan har jag varit ”hobby-PT” till mina vänner, men nu vill jag satsa på det jag brinner för och hjälpa andra med träningen. 

Vad kan du bidra med på Friskis&Svettis Sollentuna?
- Rörelseglädje! Jag vill få människor att tycka att det är roligt med träning. Det handlar om att bygga en grundstyrka inifrån och ut, vilket innebär att stärka de inre magmusklerna. Många mammor är osäkra på träning efter graviditet och hur man bör tänka kring magmuskler och bäckenbotten. Jag vill hjälpa dessa mammor att lägga upp en säker och skadefri träning långsiktigt.

Hur kan ett träningspass med dig som PT se ut?
- Mina pass kommer vara väldigt anpassade utefter den person jag tränar. Jag tror på rörlighet och att bygga upp en bra grundstyrka som är bra att ha i vardagen. Min största kompetens ligger i att träna de som vill bygga upp just denna typ av grundstyrka, exempelvis mammor och nybörjare. 

Hur är det att träna med dig?
- Givande, roligt och utbildande. Utbildande på så vis att det handlar om att lära sig om sin kropp och potential samt varför man gör övningarna på ett visst sätt. 

Vilket är ditt bästa träningstips?
- Fyrafotstående diagonalsträckning(?). Vid den här övningen står du på alla fyra och lyfter motsatt arm och ben och sträcker ut i långsamt tempo. Den är bra för coremuskulaturen och ländryggen. Coremusklerna glöms ofta bort vid träning. 
Kvinna i träningskläder.